Blog

Lightbot: Introducera programmeringstänk med spel

Lightbot: Introducera programmeringstänk med spel

maj 04 2016

Lightbot är ett spel för att introducera programmeringstänket. Spelaren sätter samman instruktioner för att hjälpa en robot att tända en eller flera rutor på spelplanen. Banorna blir efter hand rätt kluriga, vilket leder till frustration, felsökning och glädjetjut när man lyckas. Passar både som introduktion för nybörjare eller för de…

Programmera med Scratch – Nybörjare

Programmera med Scratch – Nybörjare

apr 12 2016

I Scratch skapar barn (och vuxna) spel och berättelser genom att sätta samman kodblock, lite som Lego. Scratch är ett av de vanligaste sätten att introducera barn till programmering. Det körs i webbläsaren och finns på svenska (och många andra språk). Det finns även flera introduktioner på svenska. På Geek Girl Mini…

Makey Makey steg 1

Makey Makey steg 1

mar 13 2016

Vad är en Makey Makey? Makey Makey är en liten platta som är ett kretskort, gjort för att kunna skapa små tangentbord eller kontroller. Genom att fästa så kallade krokodilkablar till de olika hålen i brädan, samt i valfritt ledande material, skapas tangentbord eller spelkontroller i oändligt olika variationer. Givet…

Introducera grafisk design

Introducera grafisk design

mar 12 2016

I vår vardag möter vi grafisk design i många sammanhang, som på webben, på reklampelare och mjölkpaket. I denna aktivitet provar deltagarna på några moment i grafisk formgivning, vilket både hjälper dem att tolka de budskap de möts av i sin vardag och få upp ögonen för yrkesrollen. På våra…

Dansprogrammering – barnen styr varandra

Dansprogrammering – barnen styr varandra

feb 03 2016

Introducera tänket bakom programmering – att skriva instruktioner som en dator kan utföra – genom att låta barnen styra varandra. I dansprogrammering handlar det om just det, att sätta samman instruktioner för en dans. I dansprogrammering kan instruktionerna för dansen kan vara antingen symboler eller text. I denna beskrivning används symboler –…