Kom igång med kod med kodtimmen från code.org

2016-05-13
Marie Gustafsson Friberger

Vill du köra en kodaktivitet men vet inte var du ska börja? Börja med kodtimmen från code.org! Det är en guidad introduktion till kod med teman från bl a Minecraft, Star Wars och Frost.

Exempel på aktiviteter från kodtimmen från code.org (Anna och Elsa, Angry Birds och Star Wars).

I kodtimmen från code.org bygger man samman färdiga kodblock till små program, precis som i Scratch. Till skillnad från Scratch så är aktiviteten strukturerad i ett antal uppdrag där man löser små programmeringsuppgifter och nya koncept introduceras efter hand. Det finns alltså feedback i varje steg och mentorn behöver inte introducera materialet. Det finns flera varianter att välja på, t ex Anna och Elsa, Minecraft och Star Wars. Detta är en kul aktivitet oavsett mentorns kunskapsnivå – materialet är genomarbetat och är du ny i programmeringsvärlden skapar strukturen en trygghet.

Material kodtimmen

  • Kodtimmen funkar på dator, platta och smartphone (men skärmen på telefonen kan upplevas som väl liten).
  • Hörlurar (kodtimmen innehåller små filmer och ljudeffekter).
codeorg-minecraft-kod

Så här kan ett uppdrag se ut.

I alla aktiviteter är skärmen delad i tre delar: längst till vänster är ”världen” där man styr figurer, i mitten vilka kodblock man har att välja på och till höger sätter man samman blocken som körs när man trycker på ”kör”-knappen. Varje uppdrag har en instruktion som finns längst ned till vänster.

Förberedelser

  • Gå igenom en av kodtimmarna för att bekanta dig med innehållet. Välj till exempel Star Wars, Minecraft, Anna och Elsa (där man ritar mönster i isen och vässar geometrikunskaper) eller klassisk labyrint (med bl a Angry Birds).
  • Välj vilken version som du vill att deltagarna ska gå igenom.
  • Om du använder skolans datorer eller plattor, testa så att aktiviteten funkar på dem.

Upplägg

  1. Börja med en kort introduktion till programmering (genom att berätta själv, visa en av code.orgs filmer eller kanske med dansprogrammering).
  2. Deltagarna går till webbadressen för den aktivitet från code.org som du valt och går sedan igenom dem i eget tempo.
  3. Sista momentet i varje aktivitet ger gott om utrymme att själv utforska och bygga. Om någon känner sig färdig med denna öppna aktivitet kan de gå vidare med en av de andra aktiviteterna.
  4. Beroende på hur många deltagare, låt barnen visa sina skapelser för hela gruppen eller för sin granne. Ge dem gärna några frågor att prata om (vad de var extra nöjda med, vad som var svårt, etc.)
codeorg-starwars-kod

Många möss blir det.

I Star Wars-kodtimmen kan man bl a roa sig med att skapa kod så att det kommer fem nya möss för varje mus R2-D2 fångar. (I Star Wars-kodtimmen är kodblocken ännu ej översatta till svenska.)

Tidsåtgång

45-60 minuter

Variationer

  • Låt deltagarna själva välja vilken av aktiviteterna de vill köra.
  • De olika versionerna av kodtimmen från code.org är snarlika, men när man väl kommit förbi de första uppdragen så tar de upp olika koncept. Man kan alltså göra flera av dem med behållning, t ex introducerar Star Wars, Anna och Elsa och Minecraft olika programmeringsmoment och har olika öppna aktiviteter i slutet.
  • Vill man köra aktiviteterna utan varumärken så är Star Wars snarlik Spellabb och Anna och Elsa snarlik Konstnären (Minecraft är snarlik Angry Birds ”klassisk labyrint”).
  • Dansprogrammering och Lightbot är bra aktiviteter att kör innan denna aktivitet, om man vill introducera lite mer av programmeringstänket innan man kör igång. Så har vi kört på Geek Girl Mini Malmö några gånger.

Att tänka på

  • Om det inte blir som deltagaren tänkt sig, påminn att det tar tid att lära sig ett nytt språk. Försök att problemsöka tillsammans, snarare än att ge ett snabbt svar på vad som funkar.
  • Om du får en fråga du inte kan svara på, säg att ni kan hjälpas åt att lösa det tillsammans.
  • Materialet har översatts på voluntärsbasis. Detta gör att det ibland kan saknas något eller vara lustigt formulerat (har man tid och lust kan man själv hjäpa till att fixa till det).

Läs mer

Tags: programmering,

No comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *