Lightbot: Introducera programmeringstänk med spel

2016-05-04
Marie Gustafsson Friberger

Lightbot är ett spel för att introducera programmeringstänket. Spelaren sätter samman instruktioner för att hjälpa en robot att tända en eller flera rutor på spelplanen. Banorna blir efter hand rätt kluriga, vilket leder till frustration, felsökning och glädjetjut när man lyckas. Passar både som introduktion för nybörjare eller för de mer erfarna att klura med.

Lightbot screenshot

Material Lightbot

  • Dator med Flash, device med Android eller iOS
  • Spelet finns både som betalversion och gratisversion (som har färre banor). Länkar till gratisversionen av spelet:

Förberedelser

  • Spela gärna igenom hela spelet på egen hand. Det är 20 banor men går rätt fort, förutom eventuellt några av de sista banorna, som är lite kluriga. Men det är just det som är bra att ha stångats lite med.
  • På Lightbots hemsida finns lösningsförslag. Man kan lösa en och samma bana på flera sätt. Det mest värdefulla med lösningsförslagen är att den lyfter fram att man kan lösa vissa av banorna mer och mindre elegant.
  • Eventuellt förbereda installation på ipad eller dylikt.

Upplägg

  1. (valfritt) Introducera spelet på projektor, lös en eller två banor tillsammans.
  2. Hjälp deltagarna att komma till/ladda ner spelet.
  3. Deltagarna kör igång och löser banor i egen takt.
  4. När de hjälper varandra, försök få dem att inte bara ge varandra lösningen utan att hjälpa den behövande att felsöka eller berätta hur de tänkte när de löste banan.
  5. På slutet, gå eventuellt igenom varför vissa lösningar är bättre än andra, se exempel från lösningsförslagen som finns länkade under förberedelser.

Variation

  • Lösa de klurigare banorna mot slutet tillsammans på projektor.

Tidsåtgång

30-60 minuter

Att tänka på

  • Det finns ännu inte någon svensk version, men det ryktas att det kommer. Det brukar funka helt okej med den engelska texten, grafiken är hyfsat självförklarande, annars rycker mentorerna in.
  • Uppmuntra deltagarna att felsöka banorna på ett strukturerat vis. Försök motstå frestelsen att berätta hur de ska lösa den, även om det är det som de frågar efter.
  • Detta kan vara en aktivitet som passar bra att köra efter dansprogrammering och innan Scratch eller code.org. Så har vi kört programmeringsintroduktion i Malmö några gånger, där vi upplever att deltagarna kommer igång bättre i Scratch när de kört något annat programmeringstänk först.
Tags: programmering,

No comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *