Skapa en egen chatbot i Scratch
Vi möter chatbotar lite här och var på nätet. De där som verkar samtala med oss och förstå vad vi säger. Att skapa en enkel version av en chatbot i scratch är lätt och roligt. Den stora utmaningen är att komma på bra frågor som boten kan interagera med.
Material
- Datorer med webbläsare med flash
- Exempel på chatbot
Förberedelser
- Testa att Scratch fungerar på datorerna som ska användas.
- Skapa en studio där alla projekt kan delas, eller använd geek girl minis studio
- Logga in på Scratch om ni har gruppkonton
- Testa projektet
Upplägg
- Inled med att prata om vad en chatbot är. Fråga om någon har erfarenhet av att ha chattat med en bot någon gång. Appen Talking Angela och liknande appar brukar de flesta känna till. Hur kan en dator förstå det vi skriver och reagera på det? Hur kan vi programmera en dator så att den verkar levande? Hur kan vi avslöja att det inte är en människa?
- Visa det färdiga exemplet. Titta på koden tillsammans. Finns det sätt att göra det ännu mer avancerat? Kan boten byta utseende? Kan ansiktsuttryck ändras?
- Låt gruppen komma igång och jobba med egna program. Det går väldigt bra att jobba två och två också. Två hjärnor kan tänka bättre än en.
- Svårigheten här är att formulera bra frågor/svar som gör att man luras att tro att boten är verklig.
- Avsluta med att prova varandras program.
Tidsåtgång
60-120 minuter, beroende på hur avancerade program som görs.
Variationer
- Prova att låta olika saker reagera på svaren. Lägg till sprites, ändra bakgrund, gör mer avancerade svar.
Att tänka på
- I den här uppgiften är det inte så mycket programmeringskunskap som krävs, så ivriga programmerare kan bli rastlösa. Se till att förse med utmaningar att göra svårare. Se till exempel det här projektet.
Läs mer
- Exempel: 2013 års mest människolika chatbot: Mitsuku
- Exempel: Evie
- Exempel: cleverbot.com
- Exempel: Alice
No comments