Scratch-projekt

2016-06-19
Marie Gustafsson Friberger

En av fördelarna med Scratch är möjligheten att vara kreativ och bygga egna saker. När tjejerna börjar bygga egna projekt är det bra att starta med en planering som kan stämmas av med en mentor. Deltagarna kan på så vis arbeta mer strukturerat och kommer längre. Avsluta med projektpresentationer där tjejerna berättar vad de byggt, hur de löst utmaningar och vad de är mest nöjda med.

Material

  • Webbläsare med Flash för att köra Scratch
  • Eventuellt blanka papper att planera på eller en utskriven struktur (se under Läs mer)
  • Post-its för feedback
  • Projektor för presentation om det är en större grupp tjejer

Förberedelser

  1. Hitta inspirationsprojekt till deltagarna som är nära deras erfarenhetsnivå. Man kan göra projekt även när man är ganska ny i Scratch, men projekten behöver då knyta an till något som man gjort med mer stöd, t ex att vidareutveckla labyrinten på ett strukturerat vis, med flera banor och fler funktioner.
  2. Bestäm hur projekten ska planeras (se exempel på upplägg under Läs mer).
  3. Skapa en studio där deltagarna kan dela projekten med varandra.

Upplägg

  1. Berätta att tjejerna kommer att jobba med egna projekt, som de ska planera innan de börjar bygga. Berätta hur planeringen ska se ut.
  2. Visa några projekt som kan vara inspiration för deras projekt, som ligger på deras erfarenhetsnivå.
  3. Låt deltagarna arbeta med sina projektplaner på papper på egen hand i 5-15 minuter.
  4. Innan de börjar bygga, låt dem stämma av planen med en mentor.
  5. Byggande :-). Om det byggs över flera dagar kan det vara bra att ha avstämningar på vägen, se exempelvis upplägget under Variationer.
  6. Låt deltagarna spendera några minuter med att förbereda en kort presentation av projektet, i form av svar på ett antal frågor så som:
    • Vad händer när man kör programmet?
    • Berätta om något som var klurigt att lösa.
    • Vad är du mest nöjd med?
  7. Tjejerna presenterar sina projekt, är gruppen max säg sju personer är det trevligt att samlas runt en dator, annars får ni använda projektor. Deltagaren presenterar sitt program utifrån frågorna de fått förbereda. De övriga deltagarna funderar över vad de gillar mest med projektet och skriver ner på postit. När alla är färdiga går ni varvet runt och läser upp det och ger sedan lapparna till den som presenterat.
  8. Be deltagarna lägga till sina projekt i den gemensamma studion i Scratch.
  9. Avsluta eventuellt med samlade kommentarer utmaningar som tjejerna hanterat och löst.

Tidsåtgång

Tre timmar till flera dagar.

Variationer

  • creativecomputing-hackathon-path

    Hackathon-upplägg från Creative Computing

    Låt deltagarna bygga varandras projekt! En deltagare fyller i projetplanen, en annan bygger.

  • Om du kör ett längre men fokuserat upplägg, kolla på kapitel 6, ”Hackathon” i boken Creative Computing (boken är en Scratch-introduktion som fokuserar på kreativa övningar). Där beskrivs ett upplägg med planering, byggande och delande (feedback) varvade med varandra. Se bilden till höger.

Att tänka på

  • Det kan vara en utmaning att planera ett projekt som ligger inom räckhåll för deltagaren om hon är nybörjare. Om du tror att projektet kräver många nya kunskaper, försök hjälpa till att strukturera projektet så att där finns en greppbar startpunkt.
  • Om deltagarna är nybörjare kan Scratch-korten vara ett bra verktyg för att ge deltagarna recept som de kan bygga vidare på i sina projekt.

Läs mer

No comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *