Hitta bokstäver i vardagsmiljön med din smartphonekamera

2016-06-30
Bodil Johansson

Har du tänkt på att markeringen i slutet på en simbassäng ser ut som ett T eller att en rund kruka ovanifrån blir ett O eller att från en bestämd vinkel blir cykelvägsmarkeringen ett Q? Allt du behöver är att titta närmare, byta håll och helt plötsligt ser du bokstaven.

IMG_0588 IMG_0630

Detta är en övning som handlar om att lära sig se motiven och hur du genom att fundera på bildkompositionen, det vill säga hur de olika delarna av bilden hänger ihop, få fram bildens budskap. Detta är en introduktion till fotografering som sedan ska ge inspiration till mer. Mentorernas kunskapsnivå kan vara väldigt grundläggande. Som mentor behöver du förståelse för hur den inbyggda kameran och bildredigering fungerar i en smartphone.

Material

  • Smartphone, android eller iphone
  • Bildredigeringsapp som VSCO eller Snapseed (båda är gratis och fungerar för android och iphone)

Förberedelser

  • Se till att batteriet i smartphonen är fulladdat eftersom det går åt mycket batterikraft att fotografera.
  • Rengör kameralinsen på smartphonen för att få klarare bilder.
  • Se till att tjejrna har en bildredigeringsapp installerad på smartphonen.
  • Tänk ut en runda som ni ska gå och ”hitta” bokstäver på. Fundera även på alternativ i fall vädret gör att ni måste vara inomhus.
  • Som mentor bör du sätta dig in i den senaste versionen av bildredigeringsapparna.

Upplägg

  1. Börja med att berätta för barnen om hur det går att se bokstäver i stadens arkitektur. Att om de tittar och letar efter bokstäver som annars är dolda som butikshandtag eller bänkstöd, kan de se dem.
  2. Prata sedan om hur de kan komponera en bild. För att motivet, bokstaven, ska synas får inte det som är runt om kring, bakgrunden ta över. Att hitta linjer i arkitekturen som hjälper ögat att hitta motivet.
  3. Därefter går ni på en fotoprommenad för att upptäcka bokstäver tillsammans med era smartphonekameror. Tänk på att byta bildvinklar, ta någon bild ur grodperspektiv (låg bildvinkel) och någon ur fågelperspektiv (hög bildvinkel).
  4. När ni är tillbaka kan bildredigeringen börja. Be tjejerna välja ut tre bilder var som de är nöjda med och som de sedan får redigera i en app. Kanske behöver bilden spegelvändas för att bokstaven bli synlig? Eller beskära? Be dem göra olika variationer av samma bild. Till exempel en färg- och en svartvit variant av samma bild. Vad händer med motivet då? I vilken variation kommer bildens motiv bäst fram i?
  5. Lägg över de färdiga bilderna på en dator så att tjejerna sedan kan redovisa sina bilder och berätta hur de tänkte när de fotograferade och varför de valde just den bilden. Fråga tjejerna om det är något de skulle vilja göra annorlunda och om de upplevde några svårigheter med att hitta sina bokstäver.

Tidsåtgång

Två timmar, cirka. Minst en kvart för introduktion av aktiviteten. En halvtimma till fotoprommenad, minst en halvtimme till bildredigering och resten av tiden för att redovisa och prata om bilderna.

Variationer

  • Låt tjejerna redigera varandras bilder. Vad händer då med bilden?
  • Arbeta mer med bildkomposition som hur de kan bygga upp en bild med förgrund mellanplan och bakgrund.
  • Skapa en webbsida för att lägga upp bilderna på.

Att tänka på

  • För att motivet ska bli så tydligt som möjligt bör tjejerna gå så nära som möjligt, för att isolera ”bokstaven” från sin miljö.
  • Ofta rusar deltagarna genom redigeringen, enbart lägger på ett filter. Därför är det bra med lite mer kraftfulla bildredigeringsappar som Snapseed och VSCO med otroligt många bildredigeringsmöjligheter
  • Är det inte roligt är det fel.

Läs mer

No comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *